Podłogi w biurach, obiektach przemysłowych, czy też sklepach, muszą być bardziej wytrzymałe niż pokrycia stosowane w domach. Duże natężenie ruchu wymaga nie tylko zastosowania materiałów innej klasy, ale także wysokiej jakości montażu oraz starannej pielęgnacji.
Gdy wybieramy podłogę do domu, zazwyczaj kierujemy się przede wszystkim własnym gustem. W przypadku powierzchni do lokalu, w którym prowadzona będzie profesjonalna działalność, warto przyjrzeć się tematowi najdokładniej. Przed zakupem konkretnego pokrycia podłogowego powinniśmy ustalić, w jakim pomieszczeniu chcemy położyć daną podłogę, jaką funkcję będzie ono pełniło oraz jakie będzie szacowane natężenie ruchu.
- Właściwą ocenę tych parametrów najlepiej powierzyć doradcy technicznemu, który specjalizuje się w pokryciach podłogowych – mówi Andrzej Sienkiewicz z firmy NOVA – Technologie Obiektowe. - Warto zdać się na doświadczonego doradcę, ponieważ podłoga, choć niedoceniana, jest jednym z najważniejszych i najintensywniej eksploatowanych elementów wnętrza – podkreśla.
Jaka firma, taka podłoga
Na wybór podłogi najczęściej duży wpływ ma już sam rodzaj biznesu, jaki będzie prowadzony w danym budynku lub jego części. W wielkopowierzchniowych obiektach handlowych na pokrycia podłogowe najczęściej wybierana jest ceramika. W mniejszych placówkach handlowych chęć nadania pomieszczeniu odpowiedniego charakteru i atmosfery powoduje, że ich właściciele decydują się na drewno lub wykładziny (PCW, dywanowe lub linoleum).
W przypadku pomieszczeń o dużym natężeniu ruchu, najważniejszymi parametrami, na jakie należy zwrócić uwagę, będzie klasa użytkowa pokrycia podłogowego, a w przypadku paneli laminowanych, dodatkowo klasa ścieralności.
Do budynków o dużym natężeniu ruchu wybierać należy pokrycia o klasie użyteczności 34 (przy zastosowaniach handlowych), 42 lub 43 (do zastosowań przemysłowych) i klasie ścieralności AC5. Produkty z niższych klas nie gwarantują zachowania właściwego wyglądu, parametrów użytkowych, a w konsekwencji, odpowiednio długiego użytkowania.
- Sklepy coraz częściej wybierają także panele LVT, które wiernie naśladują materiały naturalne, a są dużo łatwiejsze w utrzymaniu – mówi Andrzej Sienkiewicz. - Natomiast w obiektach przemysłowych bardzo często kładzie się posadzki betonowe wykończone powierzchniowo.
Jeżeli celem jest szybkie wykonanie renowacji posadzki w obiekcie przemysłowym (na hali produkcyjnej, w magazynie lub w warsztacie), dobrym rozwiązaniem umożliwiającym bezprzestojowe wykonanie takiej operacji jest zastosowanie posadzki modułowej z PCW lub przetworzonej gumy.
Wybór wykonawcy też ma znaczenie
Im większa powierzchnia obiektu handlowego bądź usługowego, tym większą inwestycję będzie stanowił montaż podłogi. Dlatego w takim przypadku ewentualne błędy mogą okazać się bardzo kosztowne. Jeszcze przed przystąpieniem do pracy przedstawiciel wykonawcy powinien zwrócić uwagę na to, jakie problemy mogą wystąpić podczas montowania podłogi oraz przygotować się na nie.
- Instalując pokrycie podłogowe na zbyt słabym podłożu, źle przygotowanym lub zbyt wilgotnym, gwarantujemy sobie kłopoty i problemy z podłogą w przyszłości. Dlatego jest bardzo ważne, aby wybrać właściwe pokrycie podłogowe i zastosować się do wymogów technicznych jego montażu – przekonuje przedstawiciel firmy NOVA. - Zdarzało się, że byliśmy proszeni o naprawę źle wykonanych posadzek, zamontowanych przez innych, mniej doświadczonych instalatorów.
Sytuacja, w której przyszły wykonawca zgadza się na wszelkie sugestie inwestora, nie zadaje pytań i nie ma żadnych uwag, choć dla klienta wydaje się komfortowa, tak naprawdę powinna wzbudzić naszą czujność. Profesjonalny doradca techniczny, który ma świadomość mogących wystąpić problemów, wie także, jak wiele warunków musi zostać spełnionych, aby podłoga została poprawnie wykonana. Dobry fachowiec powinien sprawdzić wiele elementów, takich jak chociażby wilgotność podłoża. Oceni również jego równość i wytrzymałość, a także upewni się co do jakości wykonania podkładu, jego odpowiedniego wyizolowania i wysezonowania.
Bardzo często brak uwag na etapie planowania inwestycji kończy się problemami w trakcie montażu lub – co dla klienta będzie sytuacją najgorszą – dopiero po ułożeniu podłogi.
Dlatego dokonując wyboru wykonawcy, należy wziąć pod uwagę jego doświadczenie oraz zaplecze techniczne, jakim dysponuje. Dostęp do materiałów, własne magazyny, możliwość sprowadzenia materiałów i ich zmagazynowania – wszystko to może stanowić argument za wyborem określonego wykonawcy.
Ważna jest również odpowiedzialność kontraktowa wykonawcy. W przypadku reklamacji, dochodzenie praw wynikających z rękojmi lub udzielonej gwarancji okaże się łatwiejsze, jeśli wykonawcą będzie firma doświadczona oraz ubezpieczona na wypadek trudnych sytuacji.
Utrzymanie w dobrym stanie
Do wyboru podłogi nie należy podchodzić w taki sposób, jakby inwestor miał zapomnieć o niej zaraz po jej położeniu. Już na etapie zakupu warto zwrócić uwagę na zalecane przez producentów plany utrzymania czystości oraz sposoby i środki, jakie będą konieczne, aby zadbać o właściwą konserwację powierzchni.
- Uniwersalne środki czystości nie nadają się do właściwego utrzymania w czystości pokryć podłogowych – twierdzi Andrzej Sienkiewicz. – Nieodpowiednie środki mogą uszkodzić lub nawet całkowicie usunąć powłokę zabezpieczającą, którą pokryta została dana podłoga. W szczególności dotyczy to wykładzin PCW.
Niebagatelne znaczenie ma także system wycieraczek przy wejściu do obiektu. Prawidłowo dobrane wycieraczki są w stanie zatrzymać nawet do 80% wnoszonych zabrudzeń. W większości są to ziarna piasku, które na twardą podłogę działają niczym papier ścierny, a w przypadku wykładzin dywanowych, gromadzą się we włóknach.
Dlatego zarówno wybór podłogi, montaż, jak i późniejsza pielęgnacja powinny być dobrze przemyślane i od początku wpisywać się w ogólną koncepcję użytkowania konkretnego lokalu.
- Mieliśmy taki przypadek, że niezbyt trafnie dobrana kolorystyka podłogi, w połączeniu z umiejscowieniem pomieszczenia w budynku, powodowała stałe kłopoty w utrzymaniu podłogi w czystości. Stąd należy pamiętać, że rozwiązania, które będą odpowiednie w jednym przypadku, w innym mogą się zupełnie nie sprawdzić – podpowiada Andrzej Sienkiewicz.
Link do strony artykułu: https://blog.wirtualnemedia.pl/centrum-prasowe/artykul/jaka-podloga-dla-biznesu